De schijf van vijf

De Schijf van vijf zijn de 5 regels die de belangrijkste aandachtspunten laten zien van gezonde voeding.
 

Eet gevarieerd           
Eet niet de zelfde voedingsstoffen maar breng dagelijkse variatie aan je eten toe en zorg dat je alle voedingsstoffen met maten tot je neemt.

Eet niet te veel en beweeg voldoende
Eet niet te veel calorieën en beweeg voldoende. Dit verkleint de kans op hart- en vaatziekten, diabetes en bepaalde vormen van kanker.

Eet minder verzadigde vetten
Door  minder verzadigde vetten te eten verminderd de kans boven genoemde ziektes. Vet is wel nodig maar eet dan onverzadigde vetten.

Eet veel groente, fruit en brood
Eet dagelijks 200 gram groenten en 2 stuks fruit. Daarbij is brood ook erg belangrijk, en verlaagd het eten van deze producten de kans op chronische ziektes.   

Eet veilig voedsel
100% veilig voedsel bestaat niet maar let wel op ongezonde stoffen en bacteriën die in voedsel kan zitten.

De schijf van Vijf Voedingscentrum


 

Bron: Voedingscentrum.



Bekijk ook andere Adviesplaats sites:
Random tip:

Copyright © Ventura Connect Group BV 2018

Algemene voorwaarden - Disclaimer

Adviesplaats.nl
Het antwoord op al uw vragen
Voeding