Gezond ontbijten

Een goed start van de dag is beginnen met een ontbijt.  U wist vast al dat het ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is. Maar wat is een goed en gezond ontbijt? Daarover zijn de meningen verdeeld. Misschien eet u het liefst yoghurt met vers fruit of een gekookt ei? Hoe dan ook het ontbijt biedt vele mogelijkheden om gezond en fit aan uw dag te beginnen.

Waarom is ontbijt belangrijk?

Ons lichaam heeft, net als een motor, brandstof nodig om goed te kunnen functioneren. Na een nacht slapen zonder eten heeft ons lichaam veel belangrijke voedingsstoffen verbruikt. Een gezond ontbijt kan alvast een deel van de voedingsstoffen leveren die ons lichaam dagelijks nodig heeft. Ook zorgt het ontbijt ervoor dat we voldoende energie binnenkrijgen voor de hele ochtend.

Door te ontbijten brengen we bovendien de spijsvertering op gang en brengen we onze bloedsuikerspiegel op peil. ‘s Nachts daalt die namelijk. Daarnaast is gebleken dat mensen die niet ontbijten, later op de dag ongezonde tussendoortjes moeilijker kunnen weerstaan. Hierdoor krijgen zij vaak meer calorieën per dag binnen. Het ontbijt overslaan om af te vallen helpt dus niet!

 Wat is een gezond ontbijt?

Zorg ervoor dat uw ontbijt veel voedingsstoffen bevat, zoals vezels, eiwitten, vitaminen en mineralen. Het ontbijt is een goede kans om alvast een deel van de dagelijks aanbevolen hoevellheid vezels te eten. Vezels zitten vooral in volkoren graanproducten  zoals volkorenbrood, muesli of havervlokken. Vezels zorgen voor een lang verzadigd gevoel en kunnen bovendien helpen  het risico darmkanker te krijgen te verlagen.
Ook eiwitten zorgen voor een langdurig verzadigd gevoel. Een ei kan daarom deel uitmaken van een gezond ontbijt. U kunt het ei koken, bakken met weinig vet of als roerei eten. Ook plantaardige producten kunnen eiwitten bevatten, vooral peulvruchten. In Nederland eten we die meestal niet bij ons ontbijt, maar wie kent het Engels ontbijt niet met beaked beans  (witte bonen in tomatensaus) daar is het een heel normaal ontbijtgerecht. Tevens levert dit ontbijt meteen één van de vijf dagelijkse porties groente en fruit.

Voor wie dit ontbijt te heftig is kan het doen met een bakje vers fruit al dan niet met magere yogurt of kwark. Ook dat is een uitstekend ontbijt!

Fruit bevat naast vezels ook veel vitaminen en mineralen. Door de dag met fruit te beginnen heeft u ook op deze manier weer een van de dagelijkse vijf porties groente of fruit binnen.

Niet ontbijten?

Sommige mensen krijgen vlak na het opstaan geen hap naar binnen. Toch is het een kwestie van wennen en jezelf aanleren een klein ontbijt te nuttigen. Een verse smoothie , een klein bakje fruit of een plakje volkoren ontbijtkoek is al voldoende om de dag gezond mee te starten.

Griekse yoghurt als ontbijt

Griekse yoghurt is vrij vet en er zitten veel calorieën in, maar daarnaast bevat het ook erg veel calcium. Laat calcium dan net een stof zijn die een seintje aan je hersenen geeft om blij te worden. Te weinig calcium verhoogt de kans op een depressie. Ook zorgt het vanwege de aanwezige melkzuurbacteriën voor een goede spijsvertering en zou het bescherming bieden tegen verkoudheid.

 



Bekijk ook andere Adviesplaats sites:
Random tip:

Copyright © Ventura Connect Group BV 2018

Algemene voorwaarden - Disclaimer

Adviesplaats.nl
Het antwoord op al uw vragen
Voeding